سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

ابراهیم وحیدزاده: اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه ماست. ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی که در صورت بی‌توجهی می‌تواند به بحران‌های عمیق اجتماعی منجر شود، به مسئله اشتغال بازمی‌گردد.

ابراهیم وحیدزاده:

اينكه جمعيت جوان و تحصيلكرده كشورها وقتي آماده ورود به بازار كار مي‌شوند سدي به‌نام بيكاري را مقابل خود مي‌بينند. البته كه تلاش‌هايي براي رفع موانع اشتغال صورت مي‌گيرد ولي ظاهرا اين تلاش‌ها با ميزان متقاضيان ورود به كار تناسبي ندارد. مشكل بيكاري ابعاد مختلفي دارد. به عنوان مثال يكي از دلايل اصلي شلوغي بيش از حد پايتخت، كمبود فرصت‌هاي شغلي در شهرستان‌هاست. در حال حاضر تهران چنان انباشته از جمعيت است كه وضعيت زيستي ساكنانش بسيار دشوار شده است.

بسياري از اين جمعيت، شيفته تهران نيستند و از سرناچاري به پايتخت آمده‌اند. اگر در شهرستان‌ها كار وجود داشته باشد مطمئن باشيد خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند به زادگاهشان بازگردند. در واقع بسياري از ساكنان تهران به‌دليل نياز اقتصادي پايتخت‌نشين شده‌اند. آنها با مشاهده تجميع امكانات و فرصت‌هاي شغلي در تهران به پايتخت آمده‌اند و اگر شرايط مشابهي در شهرستان‌ها وجود داشته باشد بسياري اين شهر شلوغ و خاكستري را ترك مي‌كنند. يكي از مشكلات كشور همين تجميع امكانات در مركز است.

پديده‌اي كه اين سال‌ها با آن مواجه شده‌ايم، خروج گسترده پايتخت‌نشين‌ها در ايام تعطيل از تهران است. در واقع بسياري از مردم هنگامي كه فرصتي پيش‌مي‌آيد، ترجيح مي‌دهند براي چند روز هم كه شده از اين كلانشهر شلوغ خارج شوند. به هر حال زندگي در تهران مشكلات و معضلات فراواني به همراه دارد.

از معضل آلودگي هوا گرفته تا شلوغي اعصاب خردكن خيابان‌ها و... آنچه باعث مي‌شود با وجود چنين وضعيتي همچنان برجمعيت تهران افزوده شود، مسئله امكانات است و در رأس آنها هم فرصت‌هاي شغلي قرار دارند. اگر ايجاد فرصت‌هاي شغلي برابر در نقاط مختلف كشورمان عينيت پيدا كند، به جامعه‌اي متعادل‌تر و پوياتر مي‌رسيم.

در آن صورت مطمئن باشيد تهران هم مي‌تواند نفسي بكشد. وقتي شهرونداني كه از سرناچاري سر از پايتخت درآورده‌اند شغل متناسب را در شهرستان خود بيابند، ديگر دليلي براي ماندن در اين تهران نخواهند داشت. همچنان كه وقتي به موعد تعطيلات مي‌رسيم، ساكنان خسته پايتخت به دنبال خروج از شهر هستند تا كمي آسايش و آرامش را تجربه كنند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 368803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha